Gå til hovedinnhold

Behov for spissere realfagssatsing

Norge skårer høyt internasjonalt på lærertetthet og krone vi bruker pr. elev. Ressursinnsatsen burde ført til enda bedre resultater, og Senterpartiet mener det er behov for en gjennomgang av progresjonen fra klassetrinn til klassetrinn.

For de aller fleste er det selvinnlysende at kunnskap og ferdigheter på høyere nivå forutsetter grunnleggende kompetanse. I kunnskapsløftet er en slik tenkning også forutsatt, i alle fall i teorien. Men i praksis fungerer ikke de gjennomgående fagplanene, og elever på høyere klassetrinn mangler de basiskunnskapene de trenger for å få utbytte av undervisningen, særlig innen realfag. Senterpartiet mener derfor det er behov for en spissere realfagssatsing i den norske skolen.

 

Norge skårer høyt internasjonalt på lærertetthet og krone vi bruker pr. elev. Ressursinnsatsen burde ført til enda bedre resultater, og Senterpartiet mener det er behov for en gjennomgang av progresjonen fra klassetrinn til klassetrinn.

 

Noen eksempler fra realfagene:

  • Under halvparten av elevene som går ut av tiende klasse behersker den lille gangetabellen.
  • Få kan dividere flersifrede tall på hverandre uten bruk av lommeregner.
  • Meget få kan utføre de fire regneartene på brøker.
  • Mange er usikre på omregning mellom måle-enheter så som centimeter til meter, milliliter til liter, hekto til kg osv.
  • Bare et lite mindretall har grunnleggende kunnskap om hvordan atomer er oppbygd.
  • Meget få har lært seg definisjoner av grunnleggende biologiske begreper, så som «enzym» eller «økosystem».
  • Meget få har kunnskap om hva elektrisitet egentlig er.

 

Trass i at virkeligheten er slik, forutsetter fagplanen i realfagene ved videregående skole at eleven behersker disse og en lang rekke andre ferdigheter.  Dette fører uunngåelig til at møtet med videregående blir meget tøft for mange elever. Resultatet er svakere læringsutbytte og at altfor mange stryker eller dropper ut. Senterpartiet vil derfor ta grep for en mer målrettet realfagssatsing.

Senterpartiet vil:

  • At fagplanene i grunnskolen konsentreres om færre emner som gir elevene nødvendige og godt innlærte basiskunnskaper de kan bygge videre på.
  • Redusere bruk av hjelpemidler i undervisning og på eksamen, slik at elevene tilegner seg og benytter basiskunnskapene på et mest mulig selvstendig grunnlag.
  • At timetallene for de ulike fagene oppfylles på den enkelte skole.
  • Videreføre «Ny giv» for å forenkle overgangen mellom grunnskolen og videregående skole.