Svenske politikere har foreslått at fortsatt innkreving ved Svinesund kan fungere som en medfinansiering for «the missing link» mellom Halden og Öxnäräd. Dette skal selvfølgelig ikke erstatte statlige bevilginger, men komme i tillegg. Jeg har vært positiv til dette, noe som har falt Erlend Wiborg i Frp tungt for brystet. Også etter valget gjentar han at dette vil si at norske bilister skal betale for jernbane i Sverige.
Han ser da bort fra følgende:
- At 3 av 13 mil på strekningen Halden - Öxnäräd ligger i Norge.
- At trafikken over Svinesund ikke bare består av nordmenn, og at det er enkelt å få oversikt over trafikkandel fordelt på landet kjøretøyet er registrert i.
- At 40% av tunge kjøretøy over Svinesund er ikke-skandinaviske, og at en miljøavgift på grensa kan bidra til bedre konkurransebetingelser for norske yrkessjåfører.
Uansett vil det kreve betydelig større statlige bidrag på svensk side, og om et slikt forslag en dag skulle bli realitet, må det komme tydelig fram at den norske trafikken kun skal medfinansiere utbyggingen på norsk side.
Jeg skulle ønske Wiborg kunne konsentrere seg om å øve påtrykk mot egen forhandlingsledelse fremfor å fortsette valgkampen. Dette er viktig for å sikre at finansiering av Østfoldbanen helt til svenskegrensa faktisk kommer på plass. Østfold Senterparti vil juble dersom utbyggingen kan skje raskere enn vår egen regjering har fått til, og gjerne uten medfinansiering fra veitrafikken. Dette vil imidlertid ikke skje uten kamp, og vi trenger tydelige Østfold-stemmer på det grønne transportalternativets side.
Jeg håper fylkets representanter for Krf, Høyre og Frp tar dette ansvaret på alvor.
Per Inge Bjerknes
Fylkesleder for Østfold Senterparti