Gå til hovedinnhold

En avsporet jernbanedebatt

Dobbeltspor gjennom Østfold med raskere og hyppigere tog, er det viktigste for fylket. Hvorfor får jernbanen så lite oppmerksomhet fra de andre partiene?

I festtalene er alle enige om at dobbeltsporet gjennom Østfold er viktig. Nå er målet om ferdigstillelse i 2030 til Halden vedtatt i Stortinget, og det kan virke som om partiene har slått seg til ro med dette. Men jeg og Senterpartiet har høyere ambisjoner. Vi mener både en tidligere sluttdato og videre utbygging mot svenskegrensa er mulig, men da må vi i Østfold også være villige til å legge noe i potten.

 

Samferdselsdebatten blir ofte preget av at partiene slår hverandre i hodet med løfter og milliarder. I stedet burde vi snakke om hva vi vil og hvordan vi vil gjøre det. Senterpartiet og de rødgrønne partiene bidrar med forenkling av planprosessene og milliarder til utbygging gjennom Nasjonal Transportplan. Dette er bra, men spørsmålet er om vi vil mer?

 

Folk ønsker å velge toget, men da må det være plass til å parkere, plass til å sitte og trygghet for at toget er framme i tide. Dobbeltsporet er helt nødvendig for å ha nok kapasitet, og alternativet er at både privatpersoner og næringslivet velger bilen og E6 i stedet. En ny utvidelse av motorveien bør være alles skrekk, og jeg og Østfold Senterparti mener til og med at forlenget bompengeinnkreving på E6 er akseptabelt for å få hele dobbeltsporet på plass så tidlig som over hode mulig. Dette skal ikke erstatte statlige midler, men utløse mer slik at utbyggingen kan skje betydelig raskere.

 

Vi tørr å være konkrete på hva vi vil, fordi jernbanen både er viktig for innbyggerne, næringslivet og miljøet. De andre partiene utenom SV har foreløpig bare avvist tanken, men de har ikke kommet opp med noe reelt alternativ som gjør at dobbeltsporet kan komme på plass tidligere. Det beste de klarer er å rope på staten. Dette vitner om en avsporet jernbanedebatt.

 

Lars Vangen

Ungdomskandidat til Stortinget for Østfold Senterparti