- Betydelig økte rammer til vei og bane og forutsigbar finansiering for større samferdselsprosjekter er hovedbudskapet i den nasjonale transportplanen som samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) leggr fram i dag. Dette er nesten mer enn vi kunne håpe, uttaler Per Inge Bjerknes, stortingskandidat for Østfold Senterparti.
Den rødgrønne regjeringen har prioritert samferdsel siden de kom inn i regjeringskontorene i 2005. Satsinga på vei og bane øker nå med ytterligere 50%, på toppen av den historiske styrkingen som har vært.
Den rødgrønne regjeringens prioriteringer, med Senterpartiet i Samferdselsdepartementet, har gitt resultater: 1000km ny riksveg er åpnet under den rødgrønne regjeringen, eller er under bygging. Antallet km firefelts veg er doblet. Brorparten av alle midtdelere på veiene i Norge er etablert i løpet av de siste 8 årene. Antall drepte og hardt skadet i trafikken er det laveste på 60 år, selv med en flerdobling av trafikken. Investeringene i jernbane er tredoblet. Og nå løftes ambisjonene ytterligere.
Transportplanen for 2014-2023 gir en satsing det knapt var mulig å forestille seg. Staten skal bruke over 300 mrd kr på vei i neste tiårsperiode. Dette er en økning på om lag 50%. I tillegg kommer i underkant av 100 mrd kr i annen finansiering, i hovedsak bompenger. Dette betyr at 1.280 km riksvei blir åpnet for trafikk. 780 flere km riksvei blir møtefri, det vil si vei med midtrekkverk. 750 km riksvei blir tilrettelagt for gående og syklende.
Også på jernbane økes innsatsen betydelig, med om lag 50%. Dette resulterer bl.a. i 167 flere km dobbeltspor på Østlandet. Dette vil bety halvtimesfrekvens til Fredrikstad og økt kapasitet for gods.
Ved siden av de økte rammene, innføres en ny finansieringsmodell som gjør at prosjekter kan gjennomføres med økt forutsigbarhet. – Dette har vært en viktig sak for Østfold Senterparti, for å få mer igjen for hver krone. Slik kan prosjekter gjennomføres raskere. Sammen med grep for å redusere planleggingstiden, betyr dette mye for samferdselssatsingen de neste årene, uttaler Bjerknes.
For Østfold betyr dette blant annet:
- Fullføring av E18 helt til Vinterbro.
- Dobbeltspor helt til Fredrikstad i 2024, Sarpsborg i 2026 og Halden i 2030.
- Nytt signalsystem på østre linje og påkobling til det nye dobbeltsporet mellom Oslo S og Ski.
- Firefelts vei på rv 110 mellom Simo og Ørebekk, med kollektivfelt/sambruksfelt.
- Økte midler til fylkesveiene på i størrelsesorden 800 millioner kroner i perioden.
- Satsing på grønn transport i storbyområder med 26,1 mrd, og her er Sarpsborg og Fredrikstad inne.