Bakgrunnen for uttalelsen er tilstandsrapporten for de videregående skolene i Østfold. Dette er et verktøy for Østfold fylkeskommune som skoleeier, og rapporten som ble behandlet i Fylkestinget torsdag, viser at utviklingen generelt sett går i riktig retning. Flere fullfører og består, og færre slutter. Andelen som slutter i løpet av skoleåret er nede i 4,0%, nær en halvering siden det målrettede arbeidet mot drop-out ble intensivert. Det er likevel særlig to ting som bekymrer: For det første at mange slutter etter to år på yrkesfag, ofte fordi de ikke får læreplass, og for det andre at kun 58% av guttene fullfører og består, mot 71% av jentene.
- Både skoleledelse, lærere og andre ansatte gjør en stor jobb for å løfte Østfold-skolen og for å sette eleven i sentrum, og de politiske grepene flertallet har tatt, gir også resultater. Eksempler er leksehjelp ved alle videregående skoler, sommerskole, samarbeid om flere læreplasser og fagdag med fokus på yrkesretting av matematikkundervisningen, påpeker Elin Tvete som sitter i fylkeskommunens opplæringskomité for Senterpartiet. – Likevel er vi ikke i mål, og altfor mange faller ut av videregående. Å løsrive seg fra lærebok, tavleundervisning og klasserom er en barriere for mange lærere, og som skoleeier har vi et ansvar for å gjøre denne barrieren mindre. Jeg tror særlig guttene har behov for en annen type undervisning med mer samspill mellom teori og praksis, det å få mulighet til å prøve ut ting selv.
Elevundersøkelsen viser at Østfoldskolen skårer bra både når det gjelder trivsel, mestring og innsats. Dette er et godt utgangspunkt for bedre resultater. Vi er imidlertid et fylke med relativt lavt utdanningsnivå, mange foreldre har ikke kapasitet til å hjelpe med skolearbeidet, og karakterene fra grunnskolen er svakere enn landet for øvrig. Dette gjør det ekstra utfordrende å løfte resultatene på videregående. Særlig for matematikk er strykprosenten høy i Østfold.
- Teoretiske ferdigheter vil være viktig for mange for å lykkes i arbeidslivet, men teori kan læres på ulike måter, påpeker Tvete. – Vi må få mer variert undervisning, slik at flere opplever mestring og å bli sett. Å gjøre undervisningen mer fysisk og praktisk, pluss å få tettere samarbeid med bedrifter, organisasjoner og aktører i nærmiljøet, er en riktig vei å gå, ikke minst for å gjøre det mulig for guttene å lykkes bedre i skolen, avslutter hun.