KrF har valgt som strategi å snakke ned Senterpartiet og seirene på samferdselsområdet, i stedet for å snakke om hva de selv vil. Det seneste eksemplet var ved fylkesleder Olav Moe. Det er imidlertid en realitet at jeg og Østfold Senterparti har oppnådd mer uten stortingsplass enn KrF har fått til med sitt utjevningsmandat, og også betydelig mer enn de fikk ut av sin regjeringsdeltagelse fra 2001 til 2005.
Jeg kan med hånden på hjertet si at de siste parsellene på E18, kollektivfelt på rv 110 mellom Simo og Ørebekk, 215 millioner i belønningsmidler til Nedre Glomma og løfter og konkrete planer om påkobling av østre linje til det nye dobbeltsporet ikke hadde kommet på plass uten mitt og Senterpartiets arbeid. Jeg ønsker imidlertid å oppnå mer, og aller mest vil jeg oppnå en plass på Østfoldbenken. Innhenting av etterslepet på fylkesveiene, modernisering av østre linje og høyhastighetsbredbånd til hele fylket er noe av det jeg vil løfte fram i tillegg til det som allerede er inne i Nasjonal Transportplan.
Så kommer Moe med en rekke påstander om manglende gjennomslag. Noe av dette er direkte feil, for eksempel manglende påkobling av østre linje til det nye dobbeltsporet. Senest på besøk i Østfold sist uke bekreftet samferdselsminister Marit Arnstad at togene fra østre linje skal bruke det nye dobbeltsporet fra dag 1. Så hjelper det lite at KrF lover og lover både når det gjelder vei og bane, for selv i opposisjon har de ikke klart å sette av en eneste krone for å gjøre løftene om til handling. Det er kanskje derfor de tenker at angrep er det beste forsvar.
Men det pinligste i angrepene fra Moe og Espeland i KrF, er påstandene om at de i Nasjonal Transportplan har forpliktet seg til å ferdigstille E18 til Vinterbro innen 2020. Jeg ba Moe om å finne fram denne forpliktelsen, men KrF har ingenting slikt å vise til i transportplanen. Tvert i mot støttet de regjeringens plan for E18 da denne ble behandlet i Stortinget for to og en halv måned siden. Da blir en merknad uten økonomisk inndekning i siste proposisjon meningsløs og ikke engang verdt papiret den er skrevet på. I oppslag både i aviser og NRK har de gjentatt bløffen om en slik forpliktelse i Nasjonal Transportplan, noe jeg synes er alvorlig. Jeg håper ikke velgerne belønner en slik opptreden, men heller ønsker en tydelig stemme som setter fylkets interesser foran snever og løgnaktig partipolitisk kamp.
Per Inge Bjerknes
Førstekandidat til Stortinget for Østfold Senterparti