E6 gjennom Østfold er fullført, E18 bygges ut, flyplass på Rygge er etablert, de første store dobbeltsporprosjektene på Østfoldbanen startes opp og vedlikeholdet både på vei og bane er styrket betydelig. Senterpartiet mener dette er konkrete resultater som utgjør en positiv forskjell for innbyggere og næringsliv. Nå handler det om nye visjoner, der full dobbeltsporutbygging, grønne bypakker og bedre tverrforbindelser må prioriteres.
Samferdsel handler kort sagt om å legge penger på bordet og å sørge for at landet får mest mulig vei og bane igjen for hver krone, slik at personer og gods kommer frem. Her har Senterpartiet og den rødgrønne regjeringen klart å snu flere tiårs forsømmelse til vekst og optimisme. Selvfølgelig er ikke hele jobben gjort, men Ingjerd Schous svartmaling blir fullstendig skivebom.
Høyres representant på Østfoldbenken gjør et stort nummer ut av en NHO-bestilt rapport som sier at 7 av 10 investeringsprosjekter i inneværende stortingsperiode er forsinket. Det Ingjerd Schou unnlater å si, er at samme rapport peker på at regjeringen med Senterpartiet i Samferdselsdepartementet har overoppfylt sine løfter når det gjelder bevilgninger til vei og bane. Dette er løfter som ligger flere titalls milliarder kroner over det Høyre og deres samarbeidspartnere i 2005 kalte luftslått og monopolpenger. Det er ikke tilfeldig at Schou vil flytte fokus fra bevilgninger til planprosesser og OPS, for som bevilgningsparti har Høyre null troverdighet.
Den rødgrønne regjeringen har ambisjon om å legge fram en offensiv transportplan over påske. Jeg er vel ikke dristig i min spådom når jeg forventer at Schou vil snakke planen ned, uansett innhold for Norge og for Østfold. Likevel vil Senterpartiet holde fokus på å bygge landet, og da vil et bedre togtilbud, fullføring av E18, bedre og grønnere trafikkløsninger i byene og et løft for veiene som knytter fylket sammen ha topprioritet. Jeg håper Østfold belønnes med viktige samferdselskroner og at Schous skivebom belønnes med strafferunde fra innbyggerne.