Kapasiteten på E6 vil være sprengt innen få år. Mange ønsker å bruke toget i stedet for bilen, og næringslivet vil gjerne flytte gods fra vei til bane. Da må det imidlertid være kapasitet på sporet, og siden det er de samme menneskene og det samme godset som uansett skal fram, kan bruk av bompenger fra E6 til raskere jernbaneutbygging være et riktig grep.
Samferdselsminister Marit Arnstad er tydelig på at hun kan åpne for bruk av bompenger til jernbane, for eksempel når en motorvei er i ferd med å nå kapasitetsgrensen. Dette er nettopp situasjonen på E6. Regjeringen er også like tydelig på at slik bruk av bompenger må ha tilslutning lokalt, og det er svakt at alle partier utenom Senterpartiet og SV i Østfold sier nei til å få dobbeltsporet ferdig tidligere.
Jeg er glad for at Fremskrittspartiets Ulf Leirstein har bidratt til å sette denne saken på dagsorden. Senterpartiet mener all debatt om en moderne jernbane er bra. Det er imidlertid synd at Frp’s listekandidater ikke tar seg tid til å lese Nasjonal Transportplan og svarene fra ministeren skikkelig før de kommenterer i media, men dette får stå for deres egen regning. Jeg konsentrerer meg om mine og Senterpartiets grønne løsninger.
Jernbaneutbygging er kostbart, og staten må uansett stå for hovedfinansieringen. Bompenger kan imidlertid gi det ekstra løftet som gjør at sluttdatoen blir fremskyndet. Rask utbygging er vi avhengige av for å unngå en 6 felts motorvei gjennom kulturlandskapet i fylket. Dette burde være et felles ansvar, og jeg håper fortsatt de andre partiene kommer etter.
Per Inge Bjerknes
Stortingskandidat for Østfold Senterparti