- Det er ikke trafikkgrunnlag til å kjøre 50 seters busser overalt. Senterpartiet tok derfor initiativ til mer fleksible ruter med taxi og minibuss, og dette gjør at mennesker som bor utenfor de største kollektivaksene også kan komme til butikk, sosiale sammenkomster og annet uten å måtte ha egen bil. Dette får de til vanlig busstakst, og målet må være å gjøre dette tilbudet enda bredere i hele fylket, uttaler Østfold Senterpartis fylkesleder, Per Inge Bjerknes.
I dag ble det klart at Flexx får 1,5 mill kr fra Samferdselsdepartementet. Midlene tildeles gjennom ordningen for bedre kollektivtransport i distriktene (KID). 13 fylker som selv bidrar med minst halvparten av kostnadene, får støtte til å utvikle nye og effektive løsninger for kollektivtransporten. Østfold har fått støtte gjennom flere år, med bakgrunn i arbeidet for å løse dagens transportutfordringer på nye måter.
Bestillingsrutene har blitt godt mottatt blant reisende i Østfold. Flexx har også blitt lagt merke til blant andre kollektivselskaper og fylkeskommuner, og fylket har hatt mange på besøk fra ulike deler av landet for å lære og dele erfaringer.
Østfold kollektivtrafikk har søkt midler til videreføring og utvikling av dagens Flexx–tilbud. Dette innebærer blant annet at prøveprosjektet Flexx by i Sarpsborg sentrum fortsetter på permanent basis. Det er også søkt om midler til oppstart av totalt 7 nye Flexx natt–tilbud for ungdommen i Sarpsborg og Fredrikstad.
- Kollektivtilbudet for ungdom i helgene har blitt svekket de siste årene. Det er derfor veldig bra at disse nå blir prioritert. Jeg håper det er god dialog med ungdommene, slik at tilbudet får en innretning som treffer, uttaler Lars Vangen, Senterpartiets representant i Samferdsels-, miljø- og klimakomiteen.