Gå til hovedinnhold

To begrunnede svar og én utfordring!

Østfoldingen er opptatt av dobbeltspor, og heldigvis har bane blitt et viktig tema i valgkampen. Bra at naturverner Pål Bugge også gir oss som kandidater klare utfordringer. Jeg vil her svare på disse, og tillate meg å gi en utfordring tilbake.

Bugge lurer på hvorfor Senterpartiet har brukt så lang tid på å bytte ut kjøreledningene fra 1938 mot svenskegrensa. Kjøreledningene på denne strekningen ble byttet ut rundt år 2000, så her må naturverneren være feilinformert. Det er imidlertid delvis et gammelt anlegg mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Likevel er det sjelden feil ved dette anlegget, og jeg mener det vil være sløsing å bruke rundt 50 millioner på fornyelser her, få år før hele strekningen skal legges om. Det har vært viktigere å fornye anleggene rundt Oslo, der forsinkelser forplanter seg ut i hele østlandsområdet. Vi bør i stedet ha fokus på å sikre fremdriften for dobbeltsporet.

 

Så tar Bugge opp spørsmålet om tidsplanen for det enkelte prosjekt for å få dobbeltsporet ferdig til Halden i 2030. Denne planen bygger på at dobbeltsporene til Ski (også tilgengelig for østre linje) og parsellen gjennom Moss skal være ferdig i 2020. Deretter skal strekningene minimum stå ferdig til Seut i 2024, Sarpsborg i 2026 og Halden altså i 2030. Jeg sier minimum, for Jernbaneverket skal lage en utbyggingsstrategi, og jeg mener det er åpenbart at strekningen gjennom Fredrikstad må bygges tidligere for at denne skal være samordnet med bypakka. Slike justeringer er viktig for å oppnå en mest mulig optimal utbygging. Selv om planleggingstiden skal halveres, betyr dette at vi må snu oss rundt og starte planleggingen umiddelbart.

 

Og så tar Bugge feil på ett punkt: min ambisjon er ikke ferdigstillelse av dobbeltsporet i 2030, men før. Og i motsetning til andre partier som sier dette, har jeg foreslått en medfinansiering, nemlig en forlenget innkreving av bompenger på E6. Dette handler som sagt ikke bare om å love, men å være villig til å ta tøffe valg for å gjennomføre løftene. Er Bugge villig til å støtte meg og Senterpartiet, ikke bare i kampen for en moderne jernbane, men for en finansiering som får fram det grønne alternativet?

 

Per Inge Bjerknes

stortingskandidat for Østfold Senterparti