Gå til hovedinnhold

Matvarekjedene tjener milliarder – på bekostning av barnefamiliene

Skrevet av: Wenche Skallerud, leder av Senterkvinnene og Kine Mosheim-Lysfjord, sentralstyremedlem Senterkvinnene
wenche

Norske dagligvarekjeder har aldri tjent mer penger. Norgesgruppen alene hadde et overskudd på 4,88 milliarder kroner i fjor. Samtidig har norske barnefamilier aldri brukt en større andel av inntekten sin på mat. Hvordan har vi havnet her?

Bildet: Wenche Skallerud, leder av Senterkvinnene.

 

Krigsprofitører i ny drakt

Hver gang vi stiller spørsmål ved prisveksten, peker dagligvaregigantene på ytre faktorer: økte råvarepriser, importert inflasjon og globale kriser. De fremstiller seg som ofre for markedskreftene – men realiteten er en annen. Når marginene øker samtidig som prisene går opp, betyr det at noen tar en større bit av kaka – og det er ikke forbrukerne som får mer.

Konkurransetilsynet har lenge påpekt at det er svak konkurranse i dagligvaremarkedet. Store aktører som Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 kontrollerer over 96 % av markedet. Dette gjør det mulig for dem å sette prisene nesten fritt – samtidig som de skylder på "verdenssituasjonen" for at maten blir dyrere. Når man tjener milliarder på at folk må betale mer, er det ikke vanskelig å se paralleller til klassisk krigsprofitering.

Sunn mat taper – butikkene vinner

En fersk rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene har skyhøye marginer på snacks og sjokolade, men minimale marginer på basisvarer som kjøtt, egg og sjømat. Det betyr at butikkene tjener store penger på usunn mat, mens de viktigste varene for en sunn diett fortsatt er dyre.

For barnefamilier med stramme budsjetter betyr dette at ferske grønnsaker, fisk og sunne måltider må vike til fordel for ultraprosessert mat. Er dette den fremtiden vi vil ha – der barn vokser opp med dårligere kosthold fordi dagligvaregigantene prioriterer profitt foran folkehelse?

Samtidig feirer eierne – på vår bekostning

Mens norske familier kutter i matbudsjettet og sliter med å få endene til å møtes, deler dagligvarekjedene ut milliardutbytter til sine eiere. Styreleder Johan Johannson, som kontrollerer Norgesgruppen, står på Kapitals liste over Norges rikeste med en formue på 55,5 milliarder kroner.

At noen blir rike av matvarehandel er ikke problemet – problemet er at de blir rike på bekostning av vanlige folk. Overskuddet går ikke til lavere priser, til bedre utvalg eller til en mer bærekraftig handel. Det går rett i lommene på dem som allerede har mest.

Hva må gjøres?

Det er på tide at vi slutter å akseptere at dagligvarebransjen får diktere prisene og reglene selv. Vi trenger:

  • Reell konkurranse: Flere aktører i markedet, så kjedene ikke lenger kan holde prisene kunstig høye.
  • Åpenhet om marginer: Forbrukerne må få vite hvor pengene våre faktisk går – ikke bare hvor mye eierne tjener.
  • Tiltak for billigere sunn mat: Staten må sikre at ferske, sunne produkter ikke forblir luksusvarer for de få.

Barnefamilier har ikke råd til å vente lenger. Mat skal ikke være en luksus – det er en nødvendighet. Det er på tide at politikerne tar grep og stopper denne grådigheten.