Gå til hovedinnhold

Hvorfor bidrar Norge med bistandsmidler til Kina?

Innlegg i Romerikes blad 2.1.2025

Også i papirutgaven av Groruddalen avis 15.1.2025

Jeg ble ringt opp av en bekjent før jul som lurte på om jeg visste at Norge bidro med bistandsmidler til Kina. Som sant var, svarte jeg at det kjenner jeg ikke til. Ved å google litt kom jeg over en reportasje i Nettavisen 30.5.2020. I reportasjen står det at Norge ga drøyt 700 millioner bistandskroner til Kina i perioden 2011 til 2016, hvorav 220 millioner kroner var direkte støtte til offentlig sektor i Kina. Videre at Norge ga 581 millioner i bistand til Kina fra 2014 til og med 2019, og at 178 millioner av disse bistandskronene ble gitt i direkte bistand til offentlig sektor i Kina. Den gang mente Trygve Slagsvold Vedum at pengene heller burde brukes til å bygge Norge og etterlyste en diskusjon om behovet for norske bistandspenger til Kina. Siden da har det vært stille om saken, og på Norad sine sider kan man se at Norge har fortsatt å gi mange millioner i bistand til forskjellige kinesiske prosjekter.

Kina har den nest største økonomien i verden, bare slått av USA. (Den kinesiske økonomien er på mer enn 14,17 billioner amerikanske dollar)

Kina bruker mer enn 2442 milliarder kroner i året på forsvaret.

Kina er verdensledende på produksjon av solceller, batterier og elbiler.

USA har innført handelsbarrierer for å kunne konkurrere mot kinesiske produkter.

EU har innført toll på kinesiske elbiler for å prøve og redde mest mulig av den europeiske bilindustrien.

Kina er verdensledende innen jernbaneutvikling og har et jernbanenett og punktlighet Norge bare kan drømme om, jfr. VG 31.12.2024. Landet har 160.000 kilometer jernbanenett, hvorav 46.000 kilometer med høyhastighetsbaner. Kinas nåværende hurtigtog ble lansert i 2017 og kjører 350 km/t. Nå tester Kina ut et nytt supertog som kan bli verdens raskeste med 450 km/t. 

Samtidig som Kina tar del i det grønne skiftet står Kina for mer enn halvparten av verdens kullkraftproduksjon og flere kullkraftverk skal bygges.

I Norge jakter statlige kinesiske entreprenørselskaper milliardkontrakter på norske veier og bro utbyggingsprosjekter. Hvis kineserne får innpass, vil det gå ut over norske arbeidsplasser.

Det er kanskje ikke så dumt å ta en diskusjon om behovet for norske bistandspenger til Kina i 2025?

 

Tom Arne Pedersen

Leder av Lørenskog Senterparti