Gå til hovedinnhold

Trenger vi flere rullebaner på Gardermoen?

Innlegg i Romerikes Blad 29.10.2024

I 2022 opprettet Regjeringen et utvalg som skulle vurdere om det er behov for å sette av areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn. Utvalgets vurderinger viser at det er mest sannsynlig at det vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding 12.9.2024.

 

Oslo lufthavn med to rullebaner hadde 25,1 millioner passasjerer i 2023.

 

London Gatwick flyplass benytter en rullebane, men har en rullebane i reserve hvis hovedrullebanen ikke kan brukes. Gatwick hadde 41 millioner passasjerer i 2023.

 

London Heathrow flyplass utenfor London har to rullebaner og hadde 79,2 millioner passasjerer i 2023.

 

Naboen er flyger i Norwegian og flyr ofte til Gatwick. Han sier at det er kortere avstand mellom flyene til og fra Gatwick enn på Gardermoen, men ser ikke det som noe problem. Så trenger vi virkelig å båndlegge areal til en tredje rullebane på Gardermoen? Flesteparten av flygningene foregår sørover fra Gardermoen. Sånt sett kunne det kanskje være lurt å inngå samarbeid med de ikke -statlige lufthavnene i Rygge og Torp om behovet skulle oppstå?.

 

Tom Arne Pedersen

Leder av Lørenskog Senterparti