Gå til hovedinnhold

Raseres kreativiteten i Innlandet? Djevelen ligger i detaljene!

Ole Andre Storsnes

I fylkeskommunedirektørens forslag til framtidig skole- og tilbudsstruktur for Innlandet, ser vi følgende endringer foreslått:

Elverum VGS – Tre klasser med kunst, design og arkitektur avvikles (KDA).

Hadeland VGS – Tre klasser med musikk, dans og drama avvikles (MDD).

Hadeland VGS – Tre klasser med medier og kommunikasjon avvikles (MK).

Hver for seg virker kanskje ikke dette så dramatisk, men om man dykker ned i konsekvensene dukker det opp noen spørsmål. Ta for eksempel KDA på ELVIS. Dette dreier seg om 36 elever og i saksframlegget står det at disse kan søke Hamar Katedralskole (KATTA). Avstanden ELVIS – KATTA er ikke avskrekkende og hvis tilbudet finnes der så er vel ikke dette så dramatisk, kan en tenke. Men: KATTA har en oppfyllingsgrad på over 95% (veldig bra) og dermed ca 60 ledige plasser fordelt på 10 studieretninger. Altså i gjennomsnitt 6 plasser på hver studieretning. Da skal det vel litt til at 36 av disse er «ledige» til KDA-elever fra ELVIS…? Som ønsker å gå kunst, design og arkitektur.

På samme måte kan en ta for seg MDD- og MK-elever fra Hadeland (25 +36 ). Det er henvist til Gjøvik skole for disse, men: Gjøvik skole har en oppfyllingsgrad på 92% (veldig bra) og dermed ledig ca 100 plasser fordelt på 11 studieretninger. Altså i gjennomsnitt 9 plasser på hver studieretning. Er da over 60 av disse «ledige» til kreative elever fra Hadeland og på den linja de ønsker å gå?

Jeg tviler! Plutselig ser en at djevelen ikke bare ligger i det åpenbare i struktursaken, den ligger også i detaljene. En vil fjerne muligheten til førstevalget for mange elever. Og vi vet hvor mye gjennomføringsgraden synker hos elevene som ikke får førstevalget sitt, men kanskje andre- eller tredjevalget.

I slutten av august tok vi i Senterpartiet opp problemstillingen rundt nedlegging av kreative linjer i hovedutvalg kultur. Vi mener dette er dramatisk!

Verdien av et rikt og bredt kulturliv og gode utdanningsmuligheter innen dette er vanskelig å prissette, samt hvilken samfunnsverdi dette har. At det derimot har stor betydning er sikkert. At det også kan ha en betydelig innvirkning på frafall/ gjennomføringsgrad i VGS er opplagt. Kreative ungdommer er kanskje ikke de som i det hele tatt velger å gå ei «tradisjonell» linje, om deres mulighet til noe kreativt i relativ nærhet blir borte. Hva blir regnestykket økonomisk og samfunnsmessig da?

Senterpartiet mener at kreative linjer må videreføres.

Djevelen ligger i detaljene!