Gå til hovedinnhold

Senterpartiet vil sikre jernbanenettet i Innlandet

Oliver Kvarberg
Skrevet av: Oliver Kvarberg
Innlandet Senterparti
2020 Tog på vei inn til Hjerkinn stasjon, Dovrebanen, Oppland

Sikrer godstransport og punktlighet

Vi i Senterpartiet har vedtatt en uttalelse på årsmøtet til Senterpartilagene i Innlandet 16. februar, hvor vi understreker viktigheten av å sikre at godset kommer frem til forventet tid. Vi ønsker å sette oss i førersetet for å få jernbanenettet i stand til å kunne transportere både persontrafikk og gods på en måte som sikrer både frekvens og punktlighet.

 

Ekstreme forhold utfordrer togtrafikken

Uttalelsen peker på de utfordringene som ekstremvær har skapt for jernbanenettet i Innlandet. Leder i resolusjonskomiteen, Bror Helgestad, sier at:

"Ekstremvær gjør det mer utfordrende å holde togtrafikken i gang"

Bror Helgestad

Leder av resolusjonskomiteen

Author: Bror Helgestad

 

"De siste årene har vært preget av gjentatte flommer og ras, som har vist hvor sårbart jernbanenettet er. Klimaendringer fører til at vi kanskje årlig får stengninger både av vei og bane. Dovrebanen har vært stengt gjentatte ganger, blant annet i forbindelse med Randklev bru. Nå vet vi at Dovrebanen igjen blir stengt til medio april, og det er en stor bekymring for at persontrafikken på Rørosbanen igjen vil bli rammet ved at godstrafikken blir prioritert." - legger stortingsrepresentant Bengt Fasteraune til.

 

"Når Dovrebanen er stengt, må deler av godstrafikken flyttes til Rørosbanen, noe som skaper store utfordringer både for gods- og passasjertrafikken. Dette gjør at man ikke har gode, forutsigbare kollektivtransportalternativer mellom Trondheim og Oslo." -  sier Ann-Mathilde Møllerup Lilleengen, lokomotivfører og medlem i Ringsaker Senterparti

 

Fem punkter for forbedring

Leder av resolusjonskomiteen fremhever fem punkter som er nødvendige for å forbedre togtrafikken i regionen, og understreker at alle er viktige for å lykkes med å frakte både folk og gods:

  1. Gjøre Gjøvikbanen mer tilgjengelig for person- og godstrafikk.
  2. Kartlegge og utbedre kritiske punkter langs Dovrebanen.
  3. Prioritere utbedringer på Røros- og Solørbanen, Dovrebanen og Gjøvikbanen med tanke på krysningsspor og tilsvinger.
  4. Inkludere Røros- og Solørbanen umiddelbart i fjerntogstrategien.
  5. Avsette penger til elektrifisering av Røros- og Solørbanen, i tråd med NTP.

 

Med disse tiltakene håper vi i Senterpartiet å sikre et mer robust og pålitelig jernbanenett i Innlandet.