Gå til hovedinnhold

Sikring av jernbanenettet i Innlandet

Siste års hendelser med gjentatte flommer og mange ras har vist hvor sårbart jernbanenettet vårt er. Dovrebanen har vært stengt gjentatte ganger og i svært lange perioder blant annet i forbindelse med Randklev bru. 

Klimaendringer fører til at vi kanskje årlig får stengninger både av vei og bane. Nå vet vi at Dovrebanen igjen blir stengt til medio april, og det er en stor bekymring for at persontrafikken på Rørosbanen igjen vil bli rammet ved at godstrafikken blir prioritert.

Deler av godstrafikken må i disse periodene flyttes til Rørosbanen, noe som skaper store utfordringer både for godstrafikken og passasjertrafikken. Dette gjør at man ikke har gode, forutsigbare kollektivtransportalternativer mellom Trondheim og Oslo.

Det har i mange tiår vært arbeidet med mål om å kunne utnytte potensialet på Røros- og Solørbanen, Gjøvikbanen og Dovrebanen i betydelig større grad enn hva som gjøres i dag.

På kort sikt må det etableres krysningsspor, tilsvinger og sikring av flere jernbaneoverganger for å øke sikkerheten, effektiviteten og kapasiteten.

Gjøvikbanen trenger økt kapasitet og flere avganger for persontog, i tillegg til bedre tilgjengelighet for næringsliv med gods som skal ut til markedene.

På lengre sikt må Røros- og Solørbanen elektrifiseres, og arbeidet må startes omgående.

Slik situasjonen er i dag er vi ikke i stand til å levere med tanke på totalberedskapsmeldingen, langtidsplanen for forsvaret eller legge til rette for effektive transportlinjer for gods.

Det må sikres at godset kommer frem til forventet tid, og vi må sette oss i førersetet for å få satt jernbanenettet vårt i stand til å kunne transportere både persontrafikk og gods på en måte som sikrer og ivaretar behovene både med tanke på frekvens og punktlighet.

Hedmark og Oppland Senterparti vil:

  • At Gjøvikbanen gjøres mer tilgjengelig for person- og godstrafikk
  • At det blir kartlagt og foretatt utbedringer ved kritiske punkt langs Dovrebanen.
  • At Røros- og Solørbanen, Dovrebanen og Gjøvikbanen blir prioritert høyt med tanke på utbedringer fremover med krysningsspor og tilsvinger.
  • At Røros- og Solørbanen umiddelbart blir en del av fjerntogstrategien.
  • At det settes av penger med mål om elektrifisering av Røros- og Solørbanen, i tråd med NTP

Vedtatt av fylkesårsmøtet til Hedmark og Oppland Senterparti 16. februar 2025